Slavnostní instalace vitráží podle návrhu slavného malíře Bohumíra Matala přitáhla pozornost celé řady tištěných i elektronických periodik, které o události bezprostředně informovaly.
Katolický týdeník v č. 43 věnoval příspěvku Lenky Fojtíkové „V Bílovicích mají nová vitrážová okna“ prakticky polovinu strany věnované Brněnské diecézi.
Po více než půl století se Kamile Dohnalové se synem Jakubem podařilo zrealizovat výtvarný návrh Bohumíra Matala. Prvotní impulz přitom vzešel od bílovického faráře P. Pavla Lazárka.
„Když jsem se před necelými šesti lety dozvěděl, že existují staré návrhy vitrážových oken a dostaly se mně do rukou, věděl jsem, že do našeho kostela patří. Návrhy se podařilo najít ve farním archivu mého předchůdce P. Jaroslava Filky,“ připomíná P. Lazárek. „Při práci jsme vycházeli z Matalových návrhů, které jsme museli malinko upravit,“ uvádí Kamila Dohnalová. Na tři okna v presbytáři o výšce 3,7 metru a šířce 80 centimetrů autoři použili strukturální sklo z Německa. Okna symbolizují graficky ztvárněné kříže stoupající vzhůru.
„Není typické, aby byl v kostele kubismus. Naše vitráže jsou abstraktní v podobě geometrických tvarů v pastelových barvách. Jistě také není bez zajímavosti, že malíř Bohumír Matal byl evangelík. Vitráže navrhl díky přátelství s panem farářem Vojtěchem Hebelkou,“ připomíná kněz.
V kostele bylo zapotřebí udělat nejdříve okna, protože po válce zde byla zaomítaná skla do betonového ostění. „Nové kovové rámy oken mají z venku dithermová skla a uvnitř jsou zavěšeny vitráže na otevíratelných křídlech,“ doplňuje informace Kamila Dohnalová. „Presbytář kostela je pro křesťany takovou předsíní nebe. Krásné vitráže mohou být pozváním tam, kde už je opravdové nebe plné světla, krásy a lásky,“ zdůraznil při nedělním žehnání nových vitráží brněnský děkan P. Václav Slouk.
„Když jsem se před necelými šesti lety dozvěděl, že existují staré návrhy vitrážových oken a dostaly se mně do rukou, věděl jsem, že do našeho kostela patří. Návrhy se podařilo najít ve farním archivu mého předchůdce P. Jaroslava Filky,“ připomíná P. Lazárek. „Při práci jsme vycházeli z Matalových návrhů, které jsme museli malinko upravit,“ uvádí Kamila Dohnalová. Na tři okna v presbytáři o výšce 3,7 metru a šířce 80 centimetrů autoři použili strukturální sklo z Německa. Okna symbolizují graficky ztvárněné kříže stoupající vzhůru.
„Není typické, aby byl v kostele kubismus. Naše vitráže jsou abstraktní v podobě geometrických tvarů v pastelových barvách. Jistě také není bez zajímavosti, že malíř Bohumír Matal byl evangelík. Vitráže navrhl díky přátelství s panem farářem Vojtěchem Hebelkou,“ připomíná kněz.
V kostele bylo zapotřebí udělat nejdříve okna, protože po válce zde byla zaomítaná skla do betonového ostění. „Nové kovové rámy oken mají z venku dithermová skla a uvnitř jsou zavěšeny vitráže na otevíratelných křídlech,“ doplňuje informace Kamila Dohnalová. „Presbytář kostela je pro křesťany takovou předsíní nebe. Krásné vitráže mohou být pozváním tam, kde už je opravdové nebe plné světla, krásy a lásky,“ zdůraznil při nedělním žehnání nových vitráží brněnský děkan P. Václav Slouk.
MF Dnes přinesla článek „Kostel díky vitrážím mění atmosféru“.